Het sanctienet rond Rusland is lek. De Russische luchtvaartmaatschappijen slagen er bijvoorbeeld nog steeds in wisselstukken te kopen in Europa voor hun Boeings en Airbussen. Dat doen ze via een netwerk van Russen in het Westen, aan hen gelinkte bedrijven en landen die de sancties niet ondersteunen, zo onthult Meduza.
Russische luchtvaartsector zoekt gaten in sanctie-kaas: afgelopen jaar voor 175 miljoen euro aan wisselstukken geïmporteerd

Waarom is dit belangrijk?
Het doel van de westerse sancties is om de Russische economie de nek om te wringen, zodat het financieren van een 'speciale militaire operatie' simpelweg onmogelijk wordt. Sinds de invasie van Oekraïne kreeg Rusland al heel wat sancties te verwerken, maar die blijken niet allemaal even waterdicht.In het nieuws: Tussen maart 2022 en maart 2023 importeerde Rusland voor 18 miljard roebel (175 miljoen euro) aan vliegtuigonderdelen.
- Het overgrote deel van de geleverde onderdelen komt via de Verenigde Arabische Emiraten (9 miljard roebel), China (5 miljard) en Turkije (2 miljard) Rusland binnen. Maar ook Europese landen blijven leveren, hoewel ze door Rusland als 'onvriendelijk' zijn bestempeld, en de Europese sancties mee ondertekenen.
- De helft van alle leveringen gaat naar Aerofl
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Ja, ik wil toegang tot 3 premium artikels
Liever meteen een abonnement? Klik hier
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.

